Felle stijging energieprijzen: wat kan ik doen?

De laatste maanden is er op de groothandelsmarkten een felle stijging van de prijzen voor elektriciteit en aardgas. Energieleveranciers rekenen die hogere prijzen door aan wie een variabel energiecontract heeft of een nieuw energiecontract afsluit.

Maatregelen van de federale regering

De federale regering onderstaande maatregelen genomen naar aanleiding van de hoge energiefacturen.

Minimale levering aardgas (enkel in de winterperiode)

Gezinnen die hun budgetmeter voor aardgas moeilijk kunnen betalen, kunnen tijdens de winterperiode terugvallen op een minimumlevering voor aardgas. Er zal een sociaal onderzoek gevoerd worden om na te gaan of er betalingsproblemen zijn. Afhankelijk van het type woning en de samenstelling van het gezin kan je een financiële tussenkomst ontvangen.  Deze tussenkomst staat voor een minimale hoeveelheid aardgas, goed voor een minimaal comfort.

Het is mogelijk dat je achteraf een deel van de kost van de minimale gaslevering terug moet betalen. Daarvoor wordt in overleg een afbetalingsplan opgemaakt.

Stijgende energiekost

De energiefactuur bestaat uit 3 grote delen: de energiekost, de nettarieven en een aantal heffingen. De prijsstijgingen beïnvloeden enkel het deel ‘energiekost’ rechtstreeks. In augustus 2021 is het deel ‘energiekost’ in Vlaanderen ruim 40% van de elektriciteitsfactuur. Voor aardgas is dat ongeveer 60% van de aardgasfactuur.

Veranderen van energiecontract of energieleverancier?

  • Heb je een vast contract en loopt je contract af? Dan vergelijk je best het huidige aanbod aan contracten via de V-test®.
  • Heb je een vast contract met prijzen die laag of lager zijn dan de huidige hoge eenheidsprijzen en je contract loopt nog niet af? Dan verander je het best niet. Met de CREG-scan kun je zien hoe je huidig contract zich verhoudt tot de actuele markt.
  • Heb je een variabel contract dat afloopt? Dan vergelijk je best het huidige aanbod aan contracten via de V-test®.

Of je kiest voor een variabel of vast contract is een persoonlijke keuze. Vergelijk het met een lening aan een vaste of variabele rentevoet. Via de V-test van de VREG kan je nagaan welk contract voor jou interessant kan zijn.

Energiefonds

Het OCMW beschikt over een hulpfonds voor gas en elektriciteit. Als je moeilijkheden ondervindt bij het betalen van je energierekeningen, kan je een tussenkomst uit het energiefonds ontvangen.

Een maatschappelijk werker zal eerst een sociaal en financieel onderzoek uitvoeren om na te gaan of je er recht op hebt. De toelagen die het OCMW toekent met geld van het energiefonds moet je achteraf niet terugbetalen.

Weet je niet zeker of je recht hebt op bepaalde tegemoetkomingen of heb je hulp nodig om een premie aan te vragen? Neem dan contact op met het Sociaal Huis, Dreef 19 in Weelde. Ook als je problemen hebt met de betaling van je energierekening,  Zij bekijken samen met jou de mogelijkheden. Deze dienstverlening is volledig gratis. Je bereikt hen via 014 46 24 00 of via sociaal.huis@ravels.be.

Daarnaast kan je ook zelf besparen door je woning te isoleren en over te schakelen naar een vorm van hernieuwbare energie.  De Vlaamse Regering voorziet verschillende premies en fiscale voordelen om het energieverbruik en de energiefactuur voor de burger te verlagen. Neem een kijkje op https://www.energiesparen.be/ hoe je energie kan besparen. Op de website vind je tips en trics, maar ook webinars terug. Wil je meer weten rond dit thema kan je ook altijd contact opnemen met de dienst Omgeving via omgeving@ravels.be of via 014 65 67 04.

Gepubliceerd op vrijdag 16 sep 2022 om 12:24

Thema's