Inschrijving nieuwkomer vanuit het buitenland

Iedere persoon met een niet-Belgische nationaliteit die langer dan drie maanden in onze gemeente verblijft, moet zijn inschrijving aanvragen bij de dienst burgerzaken.

Voorwaarden

U HEEFT EEN EUROPESE NATIONALITEIT

  • STAP 1: U moet effectief in de gemeente wonen voor u de aanvraag invult
  • STAP 2: U vult per volwassene vanaf 21 jaar uw gegevens in via het digitaal loket. Let op: u moet een foto of kopie van uw paspoort/identiteitskaart (voor- en achterzijde) en een pasfoto toevoegen als bijlage. Aanvragen zonder deze verplichte items worden niet verwerkt.
  • STAP 3: Een medewerker van de dienst burgerzaken zal uw dossier verwerken en u ontvangt een bevestigingsmail. In deze mail staat de datum en tijdstip van uw afspraak in vermeld. Daarnaast staat in deze mail ook vermeld welke documenten u dient mee te nemen op deze afspraak.
  • STAP 4: U meldt zich op het afgesproken moment aan in het gemeentehuis. Een medewerker van de dienst burgerzaken overloopt samen met u uw dossier en maakt verdere afspraken met u.

U HEEFT EEN NIET-EUROPESE NATIONALITEIT:

  • U moet effectief in de gemeente wonen. Er zal een controle plaatsvinden door de wijkagent.
  • Volledig ingevuld en ondertekende informatiebundel in bijlage (1 bundel per volwassene vanaf 21 jaar)
  • Duidelijk Kleurenkopie:
    • paspoort of ID (van ID voor- en achterkant)
    • alle bladzijden van paspoort waarin stempels en geldig visum staan: indien geen stempels of visum dit ook vermelden
    • indien in het bezit: duidelijke kleurenkopie van verblijfskaart andere Schengen staat (voor- en achterkant)
  • Pasfoto (geen selfie!, conform de normen zie bijlage)

Kostprijs

  • Voor de inschrijving rekenen wij 25,00 EUR/persoon aan (dossierkosten).
  • De federale overheid kan afhankelijk van de gevolgde procedure een financiĆ«le bijdrage van 63,00 EUR, 207,00 EUR of 363,00 EUR vragen.
  • Er kunnen andere administratieve kosten aangerekend worden tijdens de procedure (bv.: vreemdelingenkaart 25,00 EUR, attest immatriculatie 10,00 EUR,...).

Meer info

Elk dossier dat werd opgestart, wordt doorgestuurd naar de dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) te Brussel. Zij hebben 6 maanden de tijd om uw dossier te behandelen. Het is dus mogelijk dat u alle gevraagde documenten heeft bezorgd, maar dat DVZ toch bijkomende stukken vraagt of uw inschrijving weigert. Na positief advies of het verstrijken van de 6 maanden, mag u een vreemdelingenkaart aanvragen. Hiervoor ontvangt u een uitnodiging per brief. 

Lukt het niet om uw gegevens via het digitaal loket aan ons te bezorgen, dan kan u bij de onthaalbalie van het gemeentehuis een invulformulier ophalen. Gelieve hiervoor vooraf een afspraak te maken via onze website (kies: 'Attesten/documenten invullen, ophalen of afgeven) of telefonisch (014 65 67 04).