Vanaf 1 januari 2026 treden de nieuwe regels rond e-facturatie in werking. Dit kan ook gevolgen hebben voor sommige verenigingen en voor hen is het belangrijk om goed voorbereid te zijn.
Vanaf dan wordt de verplichte e-facturatie immers verder uitgebreid naar alle ondernemingen en vzw’s in een B2B-context. Dit wil zeggen dat Belgische btw-plichtige ondernemingen en vzw’s dan verplicht met e-facturatie moeten werken wanneer ze een factuur naar elkaar sturen.
Het gaat hier niet over facturen die naar particulieren gestuurd worden. Voor deze facturen is er nog geen sprake van een verplichte e-facturatie.
- Er is geen verplichting om elektronische facturen te verzenden of te ontvangen voor alle verenigingen die volledig vrijgesteld zijn van btw volgens artikel 44 van het btw-wetboek.
- Is je vereniging vrijgesteld onder de kleine ondernemersregeling? Dan heb je wel een geactiveerd btw-nummer en ben je ook verplicht om e-facturen op te maken bij een handeling met een andere btw-plichtige onderneming.
- Er is geen verplichting om elektronische facturen te verzenden of te ontvangen voor alle handelingen die vrijgesteld zijn door artikel 44 van het btw-wetboek. (lidgelden, occasionele activiteiten...)
Twijfel je of deze nieuwe regelgeving gevolgen heeft voor jouw vereniging? Dan raden we je aan om contact op te nemen met jouw boekhouder of federatie.
Ook kan je hierover op 29 november 2025 een infosessie volgen tijdens 'Update', de vormingsdag die het lokaal bestuur en Avansa Kempen organiseren voor de Ravelse verenigingen. Meer informatie en de inschrijflink kan je vinden op https://www.ravels.be/update_programma.
Bronnen en meer info:

