Bemiddeling bij energie- en waterfactuur (LAC)

De netbeheerder (Fluvius) of waterleverancier (Pidpa) die een verbruiker wil afsluiten, moet in bepaalde gevallen eerst advies vragen aan de Lokale Adviescommissie (LAC) van de gemeente. In die adviescommissie zitten medewerkers van het OCMW, de netbeheerder of waterleverancier, en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.

Het OCMW onderzoekt, voorafgaand aan de adviescommissie, de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de adviescommissie het dossier op een vergadering. Ook de verbruiker wordt uitgenodigd op de vergadering om zich te verdedigen. De adviescommissie beslist dan over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.

Procedure

Het OCMW neemt contact met je op en nodigt je uit voor de vergadering van de adviescommissie.

Voor wie

De netbeheerder kan o.a. een afsluiting vragen:

  • als je niet tijdig betaalt;
  • als je het afbetalingsplan weigert of niet naleeft;
  • als de netbeheerder geen toegang krijgt tot de ruimte van de meter of voor plaatsing digitale meter met prepaid-functie (voorheen budgetmeter), inschakeling, controle of opname van de meterstand.

De waterleverancier kan o.a. een afsluiting vragen:

  • als je niet tijdig betaalt;
  • als je het afbetalingsplan weigert of niet naleeft;
  • als de waterleverancier geen toegang krijgt tot de ruimte van de watermeter.