Adreswijziging binnen België

Wanneer u verhuist, moet u dit binnen de 8 werkdagen nadat u verhuisd bent aangeven bij het gemeentebestuur van de plaats waar u gaat wonen. U doet deze aangifte bij voorkeur online.

Na uw aangifte controleert een wijkagent of u werkelijk op het nieuwe adres woont. Zorg ervoor dat uw naam en huisnummer duidelijk zichtbaar zijn op uw deurbel/brievenbus. Dit is niet enkel van belang voor de wijkagent, maar ook voor de postbode en de hulpdiensten.

Als de adreswijziging wordt goedgekeurd en u ingeschreven wordt op het nieuwe adres, zal u een brief van ons ontvangen. Na ontvangst van deze brief dient u zich, na afspraak, aan te melden bij de onthaalbalie om de adresgegevens op uw identiteitskaart/vreemdelingenkaart te laten aanpassen.

Kosten

Gratis 

Voorwaarden

U kunt uw adreswijziging binnen België op twee manier melden:

  • u meldt de adreswijziging bij voorkeur via het digitaal loket (enkel mogelijk bij een verhuis binnen België)
  • u komt, na afspraak, persoonlijk langs tijdens de openingsuren van het gemeentehuis met uw identiteitskaart/vreemdelingenkaart

Gerelateerde items