Prima communicatierapport voor Ravels!

Wij willen onze inwoners goed informeren. Maar wat vinden zij van onze aanpak? Dat vroegen we eind vorig jaar via een enquête die Thomas More Hogeschool al in meer dan 30 andere steden en gemeenten uitstuurde. Dit vergelijkend onderzoek geeft ons een goed beeld van jouw tevredenheid.

Over het onderzoek

Onderzoekers van de Thomas More Hogeschool, onder leiding van hoofdlector en docent Eric Goubin, gebruikten voor dit onderzoek een vragenlijst die al in meer dan 30 gemeenten en steden voor dit onderzoek werd gebruikt. 2000 inwoners, een representatieve steekproef van de Ravelse bevolking, kregen een papieren enquête in de bus. Daarnaast deed de gemeente een open oproep naar alle inwoners om een digitale versie in te vullen.

Er werden 702 enquêtes ingevuld waarvan 1/3de op papier en 2/3de digitaal. Volgens de onderzoekers lag de respons vrij hoog voor een relatief kleine gemeente als Ravels. 

Conclusie

De gemeente krijgt van haar inwoners een goed tot zeer goed rapport. Het is een doorgaans goede tot zeer goede waardering van de dienstverlening in zowel het gemeentehuis als het sociaal huis. Er is een zeer positieve waardering van de gedrukte en digitale kanalen van de gemeente. Er is een positief rapport voor de totaalbeleving van de communicatie: 73% van de inwoners heeft een positieve waardering van de communicatie door de gemeente. Deze communicatietevredenheid is een stuk beter dan gemiddeld bij andere gemeenten (66%). Ravels haalt daarmee een mooie 6de plaats in de benchmark in vergelijking met de bijna 40 andere steden en gemeenten waar dit onderzoek liep. 

Onthaal

Sinds de coronaperiode kunnen burgers vele zaken digitaal aanvragen en introduceerden we het op afspraak werken. Heel wat mensen vinden het fijn om op afspraak te komen. Als voordeel lezen we heel vaak dat mensen het fijn vinden omdat er dan geen wachttijd is. 

De balies worden door de burgers van Ravels goed gewaardeerd. De dienst Kinderopvang in het Sociaal Huis behaalde de hoogste score met een 9/10. De onthaalbalie en de sociale diensten volgenden op de voet met een knappe 8,8/10. In het gemeentehuis krijgt het onthaal van de vrijetijdsdienst een 8,7/10. Met 8,6/10 moeten de onthaalbalie en de dienst Burgerzaken in het gemeentehuis niet onderdoen. Over het algemeen vindt men de dienstverlening heel klantvriendelijk! 

Meldingen en klachten

Meldingen bereiken de gemeentelijke diensten vooral via het meldformulier op de gemeentelijke website (55%). Dit werd gevolgd door een melding via e-mail (28%) of telefonisch (26%). 

De gemeente krijgt goede punten voor de manier waarop ze omgaat met meldingen en klachten: inwoners geven een waardering van 7,3/10 voor melding via de website. Bij andere gemeenten is dit gemiddeld een 6,9/10. 

Gemeentelijke communicatiekanalen

De algemene beleving van de gemeentelijke communicatie (73%) is een stuk beter dan het gemiddelde bij andere steden en/of gemeenten (66%).

  • De gemeentelijke informatie in Het Berichtenblad is het belangrijkste communicatiekanaal. 78% van de deelnemers leest het regelmatig door. Het bereikt echter onze jongeren (leeftijd 18-29) het minst. Het Berichtenblad wordt goed gewaardeerd met een gemiddelde score van 7,9/10.
  • Dit wordt op de voet gevolgd door de gemeentelijke website (77%). De tevredenheid over dit kanaal ligt wel iets hoger. We krijgen voor de gemeentelijke website een 8,0/10. Hiermee zitten we in de top 3 van best scorende gemeentelijke websites.
  • De digitale nieuwsbrief (37%) en Instagrampagina (25%) worden minder bekeken, maar de waardering voor de gemeentelijke nieuwsbrief (8,1) en de Instagrampagina (8,2) ligt vele malen nog hoger. Voor de digitale nieuwsbrief zitten we in de top 3 en voor de Instagrampagina (8,2) behaalden we zelfs de hoogste waarderingsscore uit de ganse benchmark!
  • Minder bekeken zijn de bewonersbrieven (49%), onze Facebookpagina (44%) en de gemeentelijke infoborden (36%).
  • Be-Alert SMS of Whatsapp blijven voor de meeste deelnemers (70%) het beste kanaal om verwittigd te worden bij een noodgeval. Hoe jonger de inwoner hoe groter de voorkeur voor een BE-alert sms. Whatsapp valt het meest in de smaak bij 30-39-jarigen en het minst bij 70-plussers.

Vrijetijdskanalen

Deelnemers halen hun informatie over ons vrijetijdsaanbod vooral uit de gedrukte communicatie zoals affiches, flyers en folders (50%) en de UIT-kalender op de gemeentelijke website (40%). Met een waardering van 8,0/10 voor de Facebookpagina van de bib en De Wouwer scoren het hoogst binnen hun kanalen. Met de website www.uitinravels.be behalen we met een waardering van 7,9/10 een top 3 plaats in de benchmark. 

Imago van Ravels

Hoe graag woon je in Ravels? De enquête polste ook naar de algemene beleving van onze gemeente. Over de hele lijn scoren we gemiddeld of iets beter dan gemiddeld dan bij andere lokale overheden. Hiervoor krijgt Ravels een gemiddelde score van 4,96/7. Inwoners beoordelen de gemeente als kindvriendelijk, proper en sociaal. De laagste score gaat naar de winkelvoorzieningen en verkeersveiligheid. De oudere inwoners zijn positiever over winkelen dan de jongere inwoners. 

Wat kan er beter?

Uit de bevraging bleek ook dat er op sommige vlakken nog ruimte is voor verbetering. Over het algemeen vindt men in Ravels dat er te weinig informatie te vinden is over subsidies en premies en wegenwerken.

Een aantal inwoners verwacht ook meer uitleg bij beslissingen van het bestuur. Er moet meer gecommuniceerd worden over ondernemen in Ravels.

Op het vlak van vrije tijd mag er meer informatie komen over toeristische bezienswaardigheden, verenigingen en erfgoed

Extra aanbevelingen

Naast deze resultaten ontvingen we ook feedback en suggesties om ons onthaal en onze communicatie te versterken. De belangrijkste aandachtspunten:

  • De dienstverlening wordt doorgaans goed tot zeer goed gewaardeerd. We blijven ook in de toekomst aandacht besteden aan een kwaliteitsvol, warm en vriendelijk onthaal.
  • Het blijkt belangrijk om te blijven inzetten op een mix van digitale, papieren en mondelinge kanalen. Als gemeente beslissen we zeker niet om alles radicaal digitaal te doen. We zullen blijvend aandacht hebben van een goede mix tussen schriftelijk als digitaal. Bovendien organiseren we initiatieven om onze inwoners mediawijzer te maken. Denk hierbij aan onze Digipunten. 
  • De onderzoekers van Thomas More raden ons ook aan om de digitale kanalen meer te promoten, zodat de digitale nieuwsbrief, Facebook en Instagram meer bekend geraken onder de bevolking.
  • We blijven inzetten op het meer en beter betrekken van onze inwoners bij inspraakprocessen zodat mensen voldoende informatie krijgen voor deze inspraakmomenten. Ook nadien willen jullie geïnformeerd worden over de resultaten van de vergadering.
  • Bij crisiscommunicatie blijven we inzetten op BE-Alert. We blijven onze inwoners stimuleren om zich te registreren op Be-Alert. 

We zijn als lokaal bestuur uiteraard zeer tevreden met de goede resultaten. Een opsteker voor de diensten die er elke dag mee bezig zijn!

Toch willen we benadrukken dat de deelname aan de bevraging er voornamelijk is gekomen om de gemeentelijke communicatie en de dienstverlening waar nodig te verbeteren. Alle suggesties en opmerkingen van de deelnemers aan de enquête zullen we onder de loep nemen en we zullen hiermee in de mate van het mogelijke rekening houden voor de toekomstige communicatie.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan de omgevingsanalyse. Het is een instrument om de omgeving in kaart te brengen, zodat men op basis hiervan de nodige beleidskeuzes kan maken voor de burgers, verenigingen, ondernemingen, enz. In dit rapport zullen alle aanbevelingen meegenomen worden als insteek voor het nieuwe beleidsplan 2025-2029. Dank aan alle inwoners die de moeite genomen hebben om de enquête in te vullen!

Heb je vragen over de communicatiemonitor van Ravels? Neem dan contact op met de dienst communicatie. Dit kan telefonisch op het nummer 014 65 67 04 of stuur een e-mail naar communicatie@ravels.be.

Onder de deelnemers aan de bevraging werden enkele prijzen verloot. Zij zullen persoonlijk gecontacteerd worden om hun prijs in ontvangst te nemen. 

Vind hier de volledige versie van het rapport! 

Gepubliceerd op donderdag 18 apr 2024 om 13:47